Obsługa skrzyń DSG, S-TRONIC
Skrzynia DSG (ang. Direct Shift Gearbox) to przekładnia zautomatyzowana z dwoma sprzęgłami,
która została opracowana przez Volkswagena i zastosowana po raz pierwszy w Golfie R32 jesienią 2003 roku.
W następstwie zastosowana w innych modelach marki, a także w modelach Škody i Seata. Obecnie oferowana w samochodach osobowych oraz dostawczych marki Volkswagen . W samochodach Audi skrzynia DSG oferowana jest pod nazwą S-tronic.
Dwusprzęgłowa skrzynia DSG – oznaczenia:
- DQ200 – suche sprzęgło i 7 przełożeń, prezentacja w 2008 roku, maksymalny moment obrotowy 250 Nm, łączona z silnikami: 1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.6 TDI, 1.8 TSI
- DQ250 – mokre sprzęgło i 6 przełożeń, prezentacja w 2003 roku, maksymalny moment obrotowy 350 Nm, łączona z silnikami: 1.4 FSI, 2.0 TDI, 2.0 TSI, 3.2 VR6
- DQ380 – mokre sprzęgło i 7 przełożeń, prezentacja w 2014 roku, maksymalny moment obrotowy 380 Nm, łączona z silnikami: 2.0 TSI
- DQ500 – mokre sprzęgło i 7 przełożeń, prezentacja w 2009 roku, maksymalny moment obrotowy 550 Nm, łączona z silnikami: 2.0 TDI, 2.0 TFSI, 2.5 TFSI
- DL382 – mokre sprzęgło i 7 przełożeń, prezentacja w 2008 roku, maksymalny moment obrotowy 400 Nm
- DL501 – mokre sprzęgło i 7 przełożeń, prezentacja w 2008 roku, maksymalny moment obrotowy 600 Nm, łączona z silnikami: 2.0 TDI, 2.0 TFSI
Schemat skrzyni DQ200 ( 0AM ) ukazujący znajdujące się tam podzespoły w płaszczyźnie.
Skrzynia DSG ma dwa sprzęgła – jedno dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych. Jej praca polega na wykorzystaniu dwóch przekładni. W zależności od przenoszonego momentu stosowane są sprzęgła mokre przy większych momentach, lub suche przy mniejszych. Zastosowanie modułu dwusprzęgłowego pozwala na minimalizację czasu zmiany przełożenia. Żaden kierowca włącznie z wyścigowymi nie w stanie zmienić biegu w tak krótkim czasie. Przekładnia pracować w trybie automatycznym oraz w trybie sekwencyjnym.
Skrzynia DSG składa się z dwóch niezależnych przekładni. Każda jest w zasadzie samodzielną manualną skrzynią biegów z własnym sprzęgłem.
Są to sprzęgła: mokre pracujące w kąpieli olejowej, dla przekładni zdolnych przenosić większe momenty obrotowe, bądź suche dla przekładni przeznaczonych do jednostek napędowych o mniejszych pojemnościach skokowych. Są one rozłączane, załączane i regulowane przez moduł mechatroniki, w celu umożliwienia żądanej zmiany biegów. Sprzęgło K1 odpowiada za biegi nieparzyste (1, 3, 5) oraz wsteczny R. Sprzęgło K2 odpowiada za biegi parzyste (2, 4, 6). Skrzynia działa na takiej zasadzie, że jedno sprzęgło przenosi napęd a w drugim jest już załączany kolejny bieg, ale sprzęgło jest rozłączone. Wszystkie biegi są synchronizowane i załączane przez moduł mechatroniczny.
Aby bieg mógł być załączony przesuwa musi zostać wsunięta na wielowypust załączanego koła. Żeby mogło to zostać zrealizowane konieczna jest synchronizacja, czyli zrównanie się prędkości obrotowych tych dwóch elementów. A do tego właśnie służy synchronizator. Jest on zbudowany z jednego lub kilku mosiężnych pierścieni.
Moduł mechatroniczny skrzyni dwusprzęgłowej stanowi jednostkę zawierającą sterownik elektroniczny wraz ze sterownikiem hydraulicznym. Jego głównym zadaniem jest precyzyjne sterowanie pracą dwusprzęgłowej przekładni na podstawie sygnałów rejestrowanych przez czujniki. Modułu mechatroniczny zabudowany jest we wnętrzu skrzyni automatycznej. W przekładniach suchych DQ200 moduł posiada własny obieg olejowy, w skrzyniach ze sprzęgłami mokrymi jest zintegrowany z obiegiem olejowym przekładni. Precyzyjna praca dwusprzegłowej skrzyni możliwa jest dzięki fazom adaptacji i dopasowania przekładni przez moduł mechatroniczny. Ponadto sterownik mechatroniczny płynnie reguluje proces przełączania biegów za pośrednictwem elektromagnetycznych zaworów wysterowywanych hydraulicznie.
Naprawa skrzyń DSG, regeneracja DSG
W związku z bardzo dużym zapotrzebowaniem prowadzimy obsługę i naprawę przekładni DSG.
Posiadamy w ofercie szeroki zakres usług z nimi związanych. Wykonujemy miedzy innymi: dynamiczną wymianę oleju w wersji z mokrym sprzęgłem ( DQ250, DQ 500, S-tronic DL501) wymianę modułu sprzęgła mokrego i suchego, serwis olejowy przekładni z suchym sprzęgłem (DQ 200) w części przekładniowej i mechatronicznej, podstawową regenerację obu modeli.
Szczególnie w przekładniach z mokrymi sprzęgłami należy bezwzględnie przestrzegać wymian co nie rzadziej niż co 60 000 km oleju i filtra. Powodem jest zintegrowana budowa systemu olejowego części przekładniowej i modułu mechatroniki. W wyniku czego wszystkie produkty tarcia odprowadzanie przez olej ze sprzęgieł lub powstałych w wyniku współpracy elementów metalowych, mogą zakłócić prace elementów modułu mechatronicznego. Kolejnym powodem jest proces utleniania się oleju i utraty pierwotnych właściwości, co może mieć negatywny wpływ również na trwałość elementów części przekładniowej np. łożysk. Dla przekładni z mokrymi sprzęgłami polecamy dynamiczną wymianę oleju, która zapewnia bezpieczna wymianę całego oleju, przy jednoczesnym wypłukaniu ewentualnych osadów poza obudowę skrzyni biegów.
W przekładniach z suchym modułem sprzęgła podwójnego, które posiadają niezależne obiegi olejowe dla modułu mechatroniki i części przekładniowej, należy dokonywać regularnej wymiany oleju w obu układach. Nasze doświadczenie wskazuje, że utrata pierwotnych parametrów oleju modułu mechatroniki wpływa negatywnie na precyzję pracy przekładni. Natomiast zła jakość oleju w części przekładniowej znacząc skraca żywotność łożysk, które wraz z synchronizatorami są najbardziej wrażliwym elementami mechanicznymi przekładni DQ200.
Prowadzimy wymianę i pełna regulację modułu sprzęgłowego, przy użyciu specjalistycznego oprzyrządowania.
TAGI:
Dynamiczna wymiana oleju S-TRONIC, naprawa DQ200, naprawa skrzyń DSG, obsługa DSG, obsługa S-TRONIC, regeneracja DQ200, regeneracja DSG, S-TRONIC wymiana oleju, suche DSG, wymiana oleju DQ200, wymiana oleju DSG, wymiana oleju mechatronika DQ200, wymiana oleju S-TRONIC, wymiana sprzęgła DQ200, wymiana sprzęgła DQ250, wymiana sprzęgła DSG, wymiana sprzęgła DSG 7 biegowe