Wymiana dynamiczna, najczęściej zadawane pytania
Artykuł ma na celu podzielenie się doświadczeniem w obszarze dynamicznych wymian oleju w automatycznych skrzyniach biegów. Jak również odpowiedzi na wątpliwości i najczęściej zadawane pytania z jakimi spotykamy się w codziennej pracy.
Skrzynia biegów przestała działać po wymianie dynamicznej, lub samochód już nie zjechał z podnośnika.
Często spotykamy wątpliwości i obawy ze strony klientów o podobnej treści i pytania czy nie ma ryzyka wystąpienia takiej awarii. Obawy tego typu rozpowszechniane są przez niektóre fora motoryzacyjne lub blogi o tematyce motoryzacyjnej. Należy zauważyć jednak że dostęp do tego typu mediów mają często osoby w ogóle nie związane z branżą bądź o niskim poziomie zaawansowania fachowego. Tworzą oni środowisko pseudo opiniotwórcze wprowadzające w błąd użytkowników pojazdów z automatycznymi skrzyniami biegów. Mogą też opisywać skutki nie prawidłowo przeprowadzonych wymian. Znane są przypadki zakładów , które wymieniały olej całkowicie niedopuszczalną metodą, nazywając ja dynamiczną. Odbywało się to przez całkowite wypompowanie oleju ze skrzyni biegów, przy użyciu pompy własnej skrzyni automatycznej. W trakcie takiej operacji PODKREŚLAM ABSOLUTNIE NIE DOZWOLONEJ, komponenty mechaniczne skrzyni biegów nie były należycie smarowane i chłodzone, a pod koniec procesu w ogóle.
Działanie takie prowadziło do chwilowej pracy pompy i wszystkich komponentów skrzyni automatycznej bez smarowania. Często prowadziło do zapowietrzenia pompy, która mając już pewien stopień zużycia dodatkowo potraktowana pracą na sucho nie chciała już zaciągnąć nowego oleju, pomimo prawidłowego poziomu. Jeżeli jakiś użytkownik automatycznej przekładni zdecydował się na taką wymianę to nie ma co się dziwić, że napisze obszerną krytykę i podda w wątpliwość celowość wymian oleju ATF, jak również stanie się autorem tekstów „po wymianie dynamicznej nie zjechałem z podnośnika” (bo tak pewnie było), które spotykamy na blogach i forach motoryzacyjnych.
Czy po wymianie oleju istnieje ryzyko pojawienia się wycieków, rozszczelnienie skrzyni automatycznej
W automatycznej skrzyni biegów w trakcie eksploatacji odkładają się osady, powstałe w procesie zużycia części metalowych i okładzin ciernych. Występują również nagary, ponieważ w trakcie pracy sprzęgła mogą nagrzać się do znacznej temperatury. Osad okłada się na częściach nieruchomych, więc głównie na obudowie. Jeżeli odłoży się na nieruchomych połączeniach, może wystąpić zjawisko dodatkowego doszczelnienia połączeń osadem powstałym na wewnętrznej stronie uszczelki. Stary zużyty i utleniony już olej, utracił właściwości płuczące, wiec osad pozostawał nieruchomy. Po oddziaływaniu nowym olejem w procesie wymiany dynamicznej, osad zostaje rozpuszczony i wypływa wraz ze starym olejem do maszyny ( tu mamy do czynienia z jedną z głównych zalet dynamicznej metody wymiany, ponieważ oderwane osady zostają usunięte poza skrzynie biegów, nie pozostają w we wnętrzu jak w przypadku metody statycznej).
Drugą możliwością rozszczelnienia jest nieprawidłowe zastosowanie środka czyszczącego tak zwanej płukanki. Środki tego typu są dość agresywne i w przypadku wypracowanych uszczelnień, które utraciły już swoją elastyczność mogą spowodować uszkodzenia.
Z tego powodu środki czyszczące należy stosować tylko przy dość niewielkich przebiegach choć w tym przypadku nie ma zwykle takiej konieczności. Jak również w przypadkach determinujących do jego użycia , na przykład gdy do układu olejowego przekładni automatycznej dostały się zanieczyszczenia.
W celu ograniczenia zjawiska twardnienia uszczelnień w procesie starzenia można zastosować dodatek do oleju ATF, którego jedną z właściwości jest poprawa elastyczności i nieznaczne spulchnienie uszczelnień. w ten sposób uszczelnienia poddawane są pewnej rewitalizacji i mogą posłużyć dłużej. Oczywiście jest to tylko poprawa kondycji uszczelnień, za sprawą dodatku nie staną się one nowymi 🙂
Wymiana dynamiczna, najczęściej zadawane pytania
Oryginalny olej ATF producenta pojazdu.
Często poruszana przez klientów kwestia oryginalnego oleju ATF danego producenta pojazdów.
Panuje powszechne niczym niestety nie uzasadnione przekonanie, że najbezpieczniejszym rozwiązaniem jeśli chodzi o wybór oleju do automatycznej skrzyni biegów jest zastosowanie oleju tak zwanego oryginalnego. Trzymanie się takiego przekonania jest nie uzasadnione co najmniej z kilku powodów.
– Nie jest znany taki przypadek w branży motoryzacyjnej, żeby producent samochodów posiadał własną rafinerie i produkował olej na swoje potrzeby. Wszystkie oleje i płyny eksploatacyjne są zamawiane w firmach zewnętrznych, które dostarczają produkty spełniające często wąską specyfikacje określona przez producenta i teraz trzeba zadać sobie pytanie jakiego producenta
-z wyjątkiem kilku przypadków producent pojazdu nie jest producentem automatycznej skrzyni biegów. Zatem rozumowanie typu „zastosuje oryginalny olej BMW”, znacząco mija się z prawdą. Automatyczne skrzynie biegów dla BMW produkuje ZF Friedrichshafen AG, olej na potrzeby tej firmy produkuje jeden z wiodących europejskich producentów, znany brytyjsko-holenderski koncern petrochemiczny samodzielnie nie prowadzi dystrybucji produktu, jedynym odbiorcą jest firma ZF, która konfekcjonuje olej na rynek OEM (Original Equipment Manufacturer) i na rynek wtórny. Produkt który jest oferowany przez serwis autoryzowany z logo producenta pojazdu jest to taki sam olej który kupimy od ZFa, na tak zwanym rynku wtórnym. Różni się wyłącznie wyglądem opakowania i to nie znacznie. Zatem zarówno automatyczna skrzynia biegów jak i olej nie są produkowane przez BMW, tylko kupowane u kooperanta. Zatem kwestia tak zwanej oryginalności przy takim modelu produkcji samochodów przestaje występować. Podobny mechanizm występuje na przykład z miskami olejowymi zawierającymi filtr.
-Koncern PSA właściciel marek Peugeot, Citroën, montuje do produkowanych przez siebie samochodów automatyczne skrzynie biegów japońskiej firmy Aisin. Przekładnie do fabryk PSA dostarczane są suche i zalewane podczas montażu do pojazdu olejem Total MV LV. Kupując olej ATF w serwisie autoryzowanym, otrzymamy ten produkt w opakowaniu dedykowanym na rynek OEM z logo producenta pojazdu. Ten sam olej ATF stosuje Mazda, zatem jest on „oryginałem” także dla tej marki.
Powszechnie przekonanie o zjawisku tak zwanej oryginalności w rzeczywistości nie istnieje, olej ATF i każdy inny olej lub płyn eksploatacyjny zawsze jest zamawiany przez producenta pojazdu w jednym z wiodących koncernów petrochemicznych.
Wymiana dynamiczna, najczęściej zadawane pytania
Autoryzowany serwis nie zaleca wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów.
Dla wielu użytkowników samochodów serwis autoryzowany jest swego rodzaju wyrocznią. W aspekcie wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów, a właściwie jego nie wymieniania takie stanowisko serwisów nie jest podporządkowane interesowi klientów tylko własnemu i zawiłej polityce. Twierdzenie typu olej jest zalany dożywotnio przedstawiane u autoryzowanych przedstawicieli różnych marek w zasadzie jest prawdziwe, tylko trzeba sobie zadać pytanie, jak długo to życie potrwa
-Segmentem klientów o bardzo dużym znaczeniu dla producentów pojazdów stały się firmy leasingowe. Takiej firmie świadczącej na przykład usługę wynajmu długoterminowego zależy na ograniczeniu kosztów eksploatacji. Zazwyczaj okres takiej usługi to 3 lata lub maksymalnie 150 tysięcy kilometrów co jest też równoznaczne z gwarancją auta. Wiele zabiegów takich jak rezygnacja z opisywanej wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów. wydłużenie interwałów wymiany oleju w silniku i wiele podobnych, ma na celu przekonanie klienta flotowego o niskich kosztach serwisowania w początkowej fazie użytkowania, załóżmy do 150 tyś. kilometrów. Pojazd jest następnie sprzedawany jako używany po wyniszczającej eksploatacji i drugi właściciel ponosi tego konsekwencje, w pewnym sensie będąc oszukanym.
-Weźmy pod uwagę omawiany wcześniej przykład BMW, jak wiadomo przekładnie pochodzą od zewnętrznej firmy. W razie awarii zła opinia o produkcie jak i koszty gwarancyjne obciążają zewnętrznego producenta.
-W przypadku awarii po okresie gwarancji automatyczna skrzynia biegów nie podlega naprawie jest traktowana jako kompletny podzespół i wymieniana w całości, na czym można wygenerować bardzo wysoką marże, nie porównywalną z marżą na wymianie oleju.
– Producent automatycznej skrzyni biegów zaleca wymianę i określa interwały przebiegowe.
-Na terenie Unii Europejskiej omawiany bawarski koncern nie zaleca wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów. Sytuacja jest natomiast zupełnie odmienna w USA, okazuje się bowiem ze w tych samych modelach sprzedawanych w Ameryce przez serwisy autoryzowane jest zalecana wymiana oleju. Ustalone interwały wymian i rodzaje zamienników eksploatacyjnych. Taka polityka jest związana z bardzo rygorystycznym przestrzeganiem praw konsumenta za oceanem.
Wobec powyższego można pokusić się o komentarz, że taka praktyka jest sprzeczna z interesem klienta i zadać pytanie dlaczego proceder wyniszczającej eksploatacji jest tolerowany przez instytucje na straży praw konsumenta stojące.
Wymiana dynamiczna, najczęściej zadawane pytania
Czy pogorszona praca automatycznej skrzyni biegów może mieć związek z ubytkiem płynu chłodzącego?
Olej automatycznej skrzyni biegów nagrzewa się podczas pracy do znacznych temperatur chwilowo może osiągać nawet 150
stopni C, a lokalnie na sprzęgłach nawet 350 stopni C. Olej ATF musi być z tego powodu chłodzony aby nie tracił nominalnych parametrów niezbędnych do zachowania prawidłowej pracy przekładni automatycznej. Realizacja techniczna chłodzenia oleju ATF odbywa się na dwa sposoby, poprzez chłodnice lub wymiennik ciepła. Obecnie producenci przeważnie stosują rozwiązanie z wymiennikiem ciepła. W przypadku utraty szczelności przez wymiennik ciepła płyn chłodzący dostaje się do automatycznej skrzyni biegów mieszając się z olejem ATF. Zmienia to jego właściwości tak znacznie, że Automatyczna skrzynia biegów nie może pracować prawidłowo. Jeżeli ubytek jest znaczny, bądź proces trwa długo, przekładna automatyczna ulegnie uszkodzeniu.
Mamy nadzieje, iż powyższy artykuł rozwieje państwa wątpliwości i obawy w zakresie dynamicznej wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów.