Zalety i wady automatycznej skrzyni biegów
Aż 90 procent nabywców aut osobowych w USA i Kanadzie wybiera skrzynie automatyczne. Jeszcze bardziej popularne są samoczynne przekładnie w Japonii, jest to 95 procent pojazdów. Co sprawiło o niezwykłej popularności tego technicznego rozwiązania.
fot. Mercedes
Automatyczną skrzynia biegów – zalety
- Szybkość działania
Współczesne konstrukcje zapewniają bardzo wysokie osiągi, jeżeli chodzi szybkość zmiany biegów. Prędkość przełożeń jest nieporównywalnie większa niż w przypadku skrzyń manualnych.
- Płynna zmiana biegów
W nowoczesnych konstrukcjach wiodących na rynku producentów automatycznych skrzyń biegów, zmianę poszczególnych przełożeń można rozpoznać w zasadzie jedynie po wskazaniach obrotomierza.
- Komfort i bezpieczeństwo
Jazda z automatyczną skrzynią biegów jest bezpieczniejsza, gdyż pozwala na trzymanie kierownicy obiema dłońmi przez cały czas.
- Automatyczna skrzynia biegów to optymalne rozwiązanie do jazdy miejskiej
Długotrwała jazda w miejskim korku wpływa na zmęczenie i utratę koncentracji nawet doświadczonych kierowców.
- Zaawansowany proces adaptacji
Skrzynie potrafią adoptować się automatycznie do stylu jazdy użytkownika i innych parametrów, takich jak na przykład zmieniające sie parametry oleju ATF.
fot. BMW
Automatyczną skrzynia biegów – wady
- Zwiększone zużycie paliwa
Dotyczy to głownie starszych rozwiązań, w obecnych konstrukcjach ze względu na zaawansowaną konstrukcje mechaniczna i systemy sterujące różnica w porównaniu ze skrzynią manualną jest pomijalna.
- Duży koszt naprawy
Wyróżniamy dwie główne przyczyny usterek automatycznych skrzyń biegów których możemy uniknąć:
– usterki spowodowane niewłaściwym użytkowaniem, którego przykładami może być:
zmiana trybów jazdy bez całkowitego zatrzymania pojazdu, włączanie tryb N lub P w czasie postoju na światłach, włączanie trybu N w trakcie jazdy.
-usterki spowodowane niewłaściwą obsługą, a właściwie jej brakiem.
Główną przyczyną jest nieprzestrzeganie przez użytkowników fundamentalnej dla prawidłowej eksploatacji automatycznej skrzyni biegów zasady o wymianie oleju ATF. Przedziały pomiędzy wymianami oleju ATF są odpowiednio dobierane przez producentów skrzyń biegów, przeważnie wymiana powinna nastąpić co 30-50 tys. kilometrów. Jeśli interwały te są przestrzegane, użytkownik może nie mieć żadnych obaw o długotrwałe, prawidłowe funkcjonowanie skrzyni automatycznej. Obsługa musi być przeprowadzona w odpowiedni sposób i w oparciu o zaawansowany osprzęt. Kluczową kwestią jest zastosowanie odpowiednio dobranych , spełniających specyfikację olejów ATF i dodatków uszlachetniających. Nowoczesne dodatki spowalniają proces utleniania oleju przez co przedłużają jego żywotność i stabilizują parametry w okresie eksploatacji, zmniejszają tarcie, poprawiają zdolność oleju do odprowadzania temperatury.
Polecamy: wymiana oleju automat.