Wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów metodą statyczna i dynamiczną
W klasycznych hydraulicznych skrzyniach biegów z przekładnią hydrokinetyczną (konwerterem), wymiany oleju należy dokonywać średnio co około 60 tys. km. przebiegu pojazdu. Należy jednak pamiętać, iż okres wymiany zależy również od konstrukcji samej przekładni oraz sposobu eksploatacji samochodu. W związku z tym może następować w szerokim przedziale często od 30 tys. km. Należy pamiętać że, proces degradacji oleju jest tym szybszy im większym obciążeniom cieplnym jest on poddawany. Przykładowo: ciągła jazda z wysokimi prędkościami na autostradzie, eksploatacja pojazdu w terenie górskim, lub jazda z przyczepą. Przekroczenie dopuszczalnej temperatury to przyspieszony proces starzenia oleju. Zmianie ulegają takie parametry oleju ATF jak gęstość, lepkość, własności smarne i czyszczące. Komponenty automatycznej skrzyni biegów ulegają wówczas przyspieszonemu zużyciu.
Metoda statyczna (grawitacyjna)
Jest to tradycyjna metoda wymiany oleju. Polega ona na spuszczeniu oleju korkiem spustowym, a następnie nalaniu nowego oleju ATF przez korek nalewowy. Metoda ta mogła być stosowana z powodzeniem jedynie w starych automatycznych skrzyniach biegów stosowanych w mercedesach z lat 70 -80 tych. Skrzynie takie miały konstrukcyjne założenia zapewniające skuteczność i bezpieczeństwo grawitacyjnej wymiany, na przykład posiadały możliwość spuszczenia oleju z przekładni hydrokinetycznej. W nowoczesnych automatycznych przekładniach przy zastosowaniu metody statycznej mamy możliwość wymiany tylko około 30-60 proc oleju ATF. Reszta pozostaje w komponentach skrzyni biegów. Podczas takiej wymiany nowy olej ATF musi wymieszać się ze starym, który nie spełnia już żadnych norm. Ponadto olej posiada dużą ilość zanieczyszczeń oraz wilgoci które pozostają wewnątrz przekładni.
Metoda dynamiczna wymiany oleju
Zaletą metody dynamicznej jest możliwość całkowitej wymiany zużytego oleju w automatycznej skrzyni biegów, (skrzynia biegów + chłodnica oleju + przekładnia hydrokinetyczna). Metodę dynamiczną można stosować nie tylko w skrzyniach automatycznych z przekładnią hydrokinetyczną, ale również w tzw. bezstopniowych (CVT) i dwusprzęgłowych ze sprzęgłami mokrymi.
Żeby wymiana dynamiczna oleju ATF została przeprowadzona w sposób fachowy i bezpieczny dla automatycznej skrzyni biegów, muszą być zachowane pewne zasady i wymagania, które powinny spełniać urządzenia do tego przeznaczone.
Urządzenie do wymiany dynamicznej powinno posiadać:
– trzy wagi, na olej zużyty, olej nowy oraz waga służąca do dozowania środka czyszczącego i dodatków uszlachetniających olej ATF.
WAGI – SPIN DOZOWNIK DODATKÓW DO OLEJU – SPIN
WAGI ZE ZBIORNIKAMI – LAUNCH DOZOWNIK DODATKÓW DO OLEJU – LAUNCH
Nowoczesne dodatki spowalniają proces utleniania oleju przez co przedłużają jego żywotność i stabilizują parametry w okresie eksploatacji, zmniejszają tarcie, poprawiają zdolność oleju do odprowadzania temperatury. Możliwość ich precyzyjnego aplikowania jest bardzo ważną funkcja urządzenia.
– Oddzielna pompa do oleju czystego i brudnego, co całkowicie eliminuje możliwość ich zmieszania.
POMPY OLEJU – SPIN POMPA OLEJU – LAUNCH
– Możliwość rozpoznawania kierunku przepływu i jego zmiana w urządzeniu, bądź automatyczne wykrywanie i automatyczne dostosowanie się urządzenia do kierunku przepływu oleju w układzie. Jest to kluczowe dla prawidłowo przeprowadzonej wymiany, gdyż nie można dopuścić do zaburzenia przepływy oleju, lub co gorsza do krótkotrwałej pracy na sucho.
MANOMETRY – SPIN MANOMETRY – LAUNCH
– Precyzyjny pomiar temperatury oleju ATF, pozwalający na rozpoczęcie procesu wymiany dopiero po osiągnięciu przez olej właściwej do tego temperatury.
POMIAR TEMPERATURY – LAUNCH POMIAR TEMPERATURY – SPIN
– Zastosowanie odpowiedniego adaptera przyłączeniowego. W zależności od rodzaju skrzyni biegów występuje ogromna różnorodność adapterów, których konstrukcja jest często dość złożona.
Adaptery do skrzyń dwusprzęgłowych Adaptery do większości skrzyń zamiast wymienników ciepła
– Ze względu na znaczne ilości oleju ATF w nowoczesnych automatach, gdyż jest to często kilkanaście litrów, wymagane są pojemne zbiorniki na olej nowy i zużyty. Należy pamiętać o konieczności przepompowania większej ilości niż pojemność układu. Dzięki temu zabiegowi można skutecznie usunąć zanieczyszczenia stałe takie jak opiłki metalowe i ze zużytych sprzęgieł, wypłukać zalegające osady następnie usunąć je ze skrzyni biegów. Tak więc pojemne zbiorniki za wielką zaletą
Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów to jedyny sposób na zapewnienie długotrwałej bezawaryjnej pracy, jednak bardzo ważne, aby została przeprowadzona fachowo i w oparciu odpowiedni sprzęt.
Mamy nadzieje, że udało nam się odpowiedzieć na pytanie „Wymiana dynamiczna czy statyczna” co pozwoli przedłużyć życie wielu przekładni automatycznych !