Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest ciekawym procesem który można zobaczyć na naszej stronie, co może pomóc w podjęciu właściwej decyzji.
Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów, ze względu na swoją charakterystykę pracy, wymagają olejów ATF o bardzo wysokiej jakości i dokładnie określonych parametrach technicznych. Płyn ATF ma nie tylko chronić skrzynię, ale jest jednym z głównych elementów odpowiedzialnych za pracę całego mechanizmu. Musi on pracować w zakresie temperatur od -30 do +150 °C, a chwilowo nawet może osiągać lokalnie temperaturę 350 °C. Ponadto musi się cechować odpornością na wysokie ciśnienie pracy które w nowoczesnych skrzyniach automatycznych często przekracza 5 bar. Oprócz tego musi charakteryzować się zwiększoną odpornością na naciski, odpowiednią lepkością w różnym zakresie temperatur, odpornością na pienienie, na starzenie, nie reagować z elementami uszczelniającymi, itp. Użycie niewłaściwego płynu, ewentualnie zbyt niski jego poziom w skrzyni, przegrzanie, utrata jego właściwości
lub nadmierne zanieczyszczenie osadami i produktami tarcia ze zużywających sie sprzęgieł, hamulców i współpracujących części mechanicznych, spowoduje nieprawidłową pracę skrzyni i w konsekwencji szybkie jej uszkodzenie.
Przedziały pomiędzy wymianami oleju ATF są odpowiednio dobierane przez producentów skrzyń biegów. Przeważnie wymiana powinna nastąpić co 30-50 tys. kilometrów. Jeśli interwały te są przestrzegane, użytkownik może nie mieć żadnych obaw o długotrwałe, prawidłowe funkcjonowanie skrzyni automatycznej. Przy regularnej wymianie oleju ATF ilość zanieczyszczeń, które znajdują się w skrzyni jest niewielka. Podczas każdej wymianie znaczna ilość zanieczyszczeń jest usuwana wraz ze starym olejem. Ponadto jest ona utrzymywana na niskim bezpiecznym poziomie w ciągu całej eksploatacji.
Jeśli przedziały pomiędzy wymianami zostaną przekroczone, olej ATF traci fabryczne parametry i posiada oznaki zużycia. Do takich oznak zaliczamy wyraźna zmianę koloru na ciemny, nieraz praktyczne czarny lub grafitowy, tworzy wyraźną zawiesinę z cząstkami stałymi. Często olej posiada charakterystyczny zapach spalenizny.
Wielu producentów samochodów, w których zamontowane są automatyczne skrzynie biegów nie przewiduje wymiany oleju ATF w skrzyni biegów. Nie można jednak zapominać, że procedury takie dotyczą pojazdów nowych, których okres eksploatacji przewidywany jest na 150-180 tyś km. lub 5-6lat. Nie istnieją obecnie technologiczne możliwości na wyprodukowanie oleju ATF, który w tym czasie nie ulegałby degradacji wskutek starzenia, nie wspominając o produktach tarcia powstałych w wyniku eksploatacji i odkładających się w skrzyni osadach, których nie usuwamy przez regularną wymianę oleju ATF.
Regularna i prawidłowo przeprowadzona dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest kluczową kwestią w przypadku obsługi przekładni automatycznej. Serwis nasz jest wyposażony w dwa przodujące obecnie na rynku urządzenia to tego typu usług.
ATF 5000 firmy SPIN i CAT 501+ firmy LAUNCH, oba urządzenia są najnowszymi modelami producentów posiadających największe doświadczenie na rynku Europejskim w projektowaniu stacji do obsługi automatycznych skrzyń biegów.
Zapewniają pewność całkowitej wymiany oleju znajdującego się w układzie (skrzynia biegów + chłodnica oleju + przekładnia hydrokinetyczna). Używając specjalnego detergentu, w automatycznym procesie obsługi, układ może zostać poddany płukaniu. Urządzenia są wyposażone w duże zbiorniki na olej, co zapewnia swobodę w obsłudze pojemnych układów.
Posiadamy szeroką gamę adapterów podłączeniowych do naszych urządzeń, dzięki czemu możemy profesjonalnie obsłużyć ogromną większość obecnie produkowanych jak i starszych automatycznych skrzyń biegów.
Posiadanie dwóch stacji daje możliwości dostosowania ich indywidualnych cech potrzebnych dla obsługi danego układu przeniesienia napędu.
Urządzenia wyposażone zostały ponadto we wzierniki, które umożliwiają kontrolowanie stanu oleju podczas procesu wymiany lub płukania i jeśli zajdzie potrzeba zmianę procedury w trakcie trwania wymiany oleju ATF.
Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów to jedyny sposób na jej długotrwałą poprawną i bezawaryjną pracę.
Wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów metodą statyczna i dynamiczną
W klasycznych hydraulicznych skrzyniach biegów z przekładnią hydrokinetyczną (konwerterem), wymiany oleju należy dokonywać średnio co około 60 tys. km. przebiegu pojazdu. Należy jednak pamiętać, iż okres wymiany zależy również od konstrukcji samej przekładni oraz sposobu eksploatacji samochodu. W związku z tym może następować w szerokim przedziale często od 30 tys. km. Należy pamiętać że, proces degradacji oleju jest tym szybszy im większym obciążeniom cieplnym jest on poddawany. Przykładowo: ciągła jazda z wysokimi prędkościami na autostradzie, eksploatacja pojazdu w terenie górskim, lub jazda z przyczepą. Przekroczenie dopuszczalnej temperatury to przyspieszony proces starzenia oleju. Zmianie ulegają takie parametry oleju ATF jak gęstość, lepkość, własności smarne i czyszczące. Komponenty automatycznej skrzyni biegów ulegają wówczas przyspieszonemu zużyciu.
Metoda dynamiczna
Zaletą metody dynamicznej jest możliwość całkowitej wymiany zużytego oleju w automatycznej skrzyni biegów, (skrzynia biegów + chłodnica oleju + przekładnia hydrokinetyczna). Metodę dynamiczną można stosować nie tylko w skrzyniach automatycznych z przekładnią hydrokinetyczną, ale również w tzw. bezstopniowych (CVT) i dwu-sprzęgłowych ze sprzęgłami mokrymi.
Żeby wymiana dynamiczna oleju ATF została przeprowadzona w sposób fachowy i bezpieczny dla automatycznej skrzyni biegów, muszą być zachowane pewne zasady i wymagania, które powinny spełniać urządzenia do tego przeznaczone.
Urządzenie do wymiany dynamicznej powinno posiadać:
– trzy wagi, na olej zużyty, olej nowy oraz waga służąca do dozowania środka czyszczącego i dodatków uszlachetniających olej ATF.
WAGI – SPIN DOZOWNIK DODATKÓW DO OLEJU – SPIN
WAGI ZE ZBIORNIKAMI – LAUNCH DOZOWNIK DODATKÓW DO OLEJU – LAUNCH
Nowoczesne dodatki spowalniają proces utleniania oleju przez co przedłużają jego żywotność i stabilizują parametry w okresie eksploatacji, zmniejszają tarcie, poprawiają zdolność oleju do odprowadzania temperatury. Możliwość ich precyzyjnego aplikowania jest bardzo ważną funkcja urządzenia.
-Oddzielna pompa do oleju czystego i brudnego, co całkowicie eliminuje możliwość ich zmieszania.
POMPY OLEJU – SPIN POMPA OLEJU – LAUNCH
– Możliwość rozpoznawania kierunku przepływu i jego zmiana w urządzeniu, bądź automatyczne wykrywanie i automatyczne dostosowanie sie urządzenia do kierunku przepływu oleju w układzie. Jest to kluczowe dla prawidłowo przeprowadzonej wymiany, gdyż nie można dopuścić do zaburzenia przepływy oleju, lub co gorsza do krótkotrwałej pracy na sucho.
MANOMETRY – SPIN MANOMETRY – LAUNCH
– Precyzyjny pomiar temperatury oleju ATF, pozwalający na rozpoczęcie procesu wymiany dopiero po osiągnięciu przez olej właściwej do tego temperatury.
POMIAR TEMPERATURY – LAUNCH POMIAR TEMPERATURY – SPIN
-Ze względu na znaczne ilości oleju ATF w nowoczesnych automatach, gdyż jest to często kilkanaście litrów, wymagane są pojemne zbiorniki na olej nowy i zużyty. Należy pamiętać o konieczności przepompowania większej ilości niż pojemność układu. Dzięki temu zabiegowi można skutecznie usunąć zanieczyszczenia stałe takie jak opiłki metalowe i ze zużytych sprzęgieł, wypłukać zalegające osady następnie usunąć je ze skrzyni biegów. Tak wiec pojemne zbiorniki za wielką zaletą
Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów to jedyny sposób na zapewnienie długotrwałej bezawaryjnej pracy, jednak bardzo ważne, aby została przeprowadzona fachowo i w oparciu odpowiedni sprzęt.
Mamy nadzieje, że udało nam się odpowiedzieć na pytanie „Wymiana dynamiczna czy statyczna” co pozwoli przedłużyć życie wielu przekładni automatycznych !
Gdzie wymienić olej w skrzyni automatycznej? Zapraszamy do nas.
Ile kosztuje wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów?
Cena dynamicznej wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów jest bardzo zróżnicowana i mocno zależna od typu skrzyni. Koszt wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów kształtuje się między 400 zł a nawet 700 zł netto za robociznę, natomiast ceny oleju są jeszcze bardziej zróżnicowane. Średnie ceny oleju to od 38 zł za litr do 80 zł za litr, choć czasem zdarzają się oleje tańsze lub takie które kosztują nawet 220 zł za litr. Korzystamy głownie z olejów marki Ravenol ponieważ są one dokładnie dopasowane do konkretnych norm skrzyń biegów. Staramy się nie używać olejów typu multi które spełniają wiele norm.
Przykładowa cena wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów:
Grupa VW AUDI
DSG DQ250 6 biegowa skrzynia występuję w WV Passat, Golf, Touran, itd Audi A3, Skoda Octavia Superb
Olej 8 x 70 zł – 560
Filtr Oleju – 70 zł
wymiana dynamiczna 492 zł brutto
razem 1122 zł brutto
DQ500 7 biegowe tzw”mokre” VW TIGUAN Audi TTRS etc
Olej 8 x 70 zł = 560 zł
filtr oleju 120
wymiana dynamiczna 535zł brutto
razem 1233 zł brutto
BMW F10 F11 F30 etc ze skrzynią 8 biegowa Firmy ZF / również Audi A6 C7 3.0 TDI 313 koni i inne ze skrzynią 8 hp z wyłączeniem Jeepa.
Olej ZF Lifeguard 8 11 litrów x 75 zł = 825 zł
Miskofiltr ZF 350 zł
wymiana dynamiczna 799.5 zł brutto
wymiana filtra 147 zł brutto
Razem 2122 zł brutto
Volvo Skrzynia Aisin Norma Euro 5
Olej 10 x 570 zł = 570 zł
wymiana dynamiczna 738 zł brutto
razem 1308 zł brutto
FILTRY HYDRAULICZNE
Skrzynia ZF 6HP Skrzynia DSG Skrzynia Toyota
Skrzynia Toyota Skrzynia PowerShift Skrzynia S-tronic
Gdzie wymienić olej w skrzyni automatycznej?
Zapraszamy do kontaktu!
22 722-61-53
izabelin.service@carneo.pl
Adres: ul. 3 Maja 110, 05-080 Izabelin C.
Dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej
Warszawa – powiat warszawski zachodni
Godziny otwarcia:
pn-pt 8.00-17.00
sobota 8.00-13.00