Dynamiczna wymiana płynu hamulcowego
Znajdujący się w układzie hamulcowym płyn z czasem traci swe właściwości. Jeśli nie zostanie w porę wymieniony, hamulce mogą zawieść niemal bez ostrzeżenia
Typowe płyny hamulcowe są niezwykle mocno higroskopijne. Oznacza to że wchłaniają wilgoć z otoczenia, i to nawet wtedy, kiedy znajdują się wewnątrz układu. Im więcej wody w płynie, tym ma on niższą temperaturę wrzenia.
Tymczasem jest to jego najważniejszy parametr! Wilgoć szkodzi. W czasie intensywnego hamowania płyn gwałtownie się nagrzewa. Nowy płyn klasy DOT 4 (najczęściej używany we współczesnych autach) ma temperaturę wrzenia przekraczającą 230°C. Wystarczy jednak, że zawartość wody osiągnie w nim ok. 3,5 proc., żeby wartość ta spadła o ok. 80°C.
Jeśli płyn się zagotuje i w układzie pojawią się pęcherzyki gazu, to przestanie on przekazywać siłę z pedału hamulca na tłoczki w zaciskach. Pedał stanie się wtedy miękki, będzie „wpadać w podłogę”, a skuteczność hamulców spadnie niemal do zera.
W nowoczesnych samochodach do wymiany płynu hamulcowego i odpowietrzenia układu niezbędny jest odpowiedni sprzęt. W naszym serwisie zawsze używamy urządzenia ciśnieniowego ATE FB 30, które wtłacza nowy płyn i jednocześnie wypycha z układu stary.
Eliminuje to ryzyko, że w układzie zostaną resztki starego płynu oraz że hamulców nie uda się dokładnie odpowietrzyć, co zdarza się, gdy są stosowane inne metody.
Płyn hamulcowy w układzie miesza się z sobą w ograniczonym stopniu, zdarza się, że chociaż środek znajdujący się w zbiorniczku ma właściwe parametry, to jednak płyn w przewodach i zaciskach wymaga już wymiany.
W przyrządzie ATE FB 30 wszystkie funkcje, takie jak odsysanie płynu hamulcowego, napełnianie oraz odpowietrzanie układu hamulcowego ze zdefiniowanym ciśnieniem, wybiera się przy pomocy jednego pokrętła. Prawidłowe funkcjonowanie wybranego zakresu pracy jest sygnalizowane odpowiednimi diodami kontrolnymi.
Do odsysania służy wbudowana, pracująca niezależnie i wyjątkowo solidnie wykonana pompka. Przez wyciągany wąż spiralny (długość około 3 metry) z długą lancą ssawną można łatwo opróżniać nawet trudno dostępne zbiorniczki wyrównawcze. Filtr wbudowany w wąż odsysający chroni pompkę odsysającą przed zatkaniem większymi zanieczyszczeniami.
Odessany płyn hamulcowy jest zlewany do przezroczystego pojemnika o pojemności jednego litra. Do napełniania, płukania i odpowietrzania układu hamulcowego służą cztery stopnie ciśnienia: brak ciśnienia / 0,4 / 1,0 / 2,2 bar. Stopnie te wybiera się również za pomocą pokrętła centralnego.
Za pomocą nowego przyrządu ATE FB 30 można napełniać, przepłukiwać i odpowietrzać zarówno wszystkie nowoczesne, sterowane elektronicznie, jak i tradycyjne układy hamulcowe i sprzęgłowe.