Blog eksperta

Zalety i wady automatycznej skrzyni biegów

Zalety i wady automatycznej skrzyni biegów

Aż 90 procent nabywców aut osobowych w USA i Kanadzie wybiera skrzynie automatyczne. Jeszcze bardziej popularne są samoczynne przekładnie w Japonii, jest to 95 procent pojazdów. Co sprawiło o niezwykłej popularności tego technicznego rozwiązania.

Zalety i wady automatycznej skrzyni biegów

fot. Mercedes

Automatyczną skrzynia biegów – zalety

  • Szybkość działania

Współczesne konstrukcje zapewniają bardzo wysokie osiągi, jeżeli chodzi szybkość zmiany biegów. Prędkość przełożeń jest nieporównywalnie większa niż w przypadku skrzyń manualnych.

  • Płynna zmiana biegów

W nowoczesnych konstrukcjach wiodących na rynku producentów automatycznych skrzyń biegów, zmianę poszczególnych przełożeń można rozpoznać w zasadzie jedynie po wskazaniach obrotomierza.

  • Komfort i bezpieczeństwo

Jazda z automatyczną skrzynią biegów jest bezpieczniejsza, gdyż pozwala na trzymanie kierownicy obiema dłońmi przez cały czas.

  • Automatyczna skrzynia biegów to optymalne rozwiązanie do jazdy miejskiej

Długotrwała jazda w miejskim korku wpływa na zmęczenie i utratę koncentracji nawet doświadczonych kierowców.

  • Zaawansowany proces adaptacji

Skrzynie potrafią adoptować się automatycznie do stylu jazdy użytkownika i innych parametrów, takich jak na przykład zmieniające sie parametry oleju ATF.

Zalety i wady automatycznej skrzyni biegów

fot. BMW

Automatyczną skrzynia biegów – wady

  • Zwiększone zużycie paliwa

Dotyczy to głownie starszych rozwiązań, w obecnych konstrukcjach ze względu na zaawansowaną konstrukcje mechaniczna i systemy sterujące różnica w porównaniu ze skrzynią manualną jest pomijalna.

  • Duży koszt naprawy

Wyróżniamy dwie główne przyczyny usterek automatycznych skrzyń biegów których możemy uniknąć:

– usterki spowodowane niewłaściwym użytkowaniem, którego przykładami może być:

zmiana trybów jazdy bez całkowitego zatrzymania pojazdu, włączanie tryb N lub P w czasie postoju na światłach, włączanie trybu N w trakcie jazdy.

-usterki spowodowane niewłaściwą obsługą, a właściwie jej brakiem.

Główną przyczyną jest nieprzestrzeganie przez użytkowników fundamentalnej dla prawidłowej eksploatacji automatycznej skrzyni biegów zasady o wymianie oleju ATF. Przedziały pomiędzy wymianami oleju ATF są odpowiednio dobierane przez producentów skrzyń biegów, przeważnie wymiana powinna nastąpić co 30-50 tys. kilometrów. Jeśli interwały te są przestrzegane, użytkownik może nie mieć żadnych obaw o długotrwałe, prawidłowe funkcjonowanie skrzyni automatycznej. Obsługa musi być przeprowadzona w odpowiedni sposób i w oparciu o zaawansowany osprzęt. Kluczową kwestią jest zastosowanie odpowiednio dobranych , spełniających specyfikację olejów ATF i dodatków uszlachetniających. Nowoczesne dodatki spowalniają proces utleniania oleju przez co przedłużają jego żywotność i stabilizują parametry w okresie eksploatacji, zmniejszają tarcie, poprawiają zdolność oleju do odprowadzania temperatury.