Układy napędowe

Układy napędowe

W samochodach osobowych coraz częściej stosowane są napędy na cztery koła, natomiast producenci prześcigają się we wprowadzaniu coraz różniejszych rozwiązań.  Niektóre firmy stosują swoje rozwiązania jeśli chodzi o napędy, tak jak robi to Subaru z symmetrical awd, Mitsubishi z ACD / AYC / S-AYC czy np BMW ze swoim X-drivem opartym na skrzynce rozdzielczej VTG / ATC. Wiele marek stosuje również napędy oparte o sprzęgło haldex które jest zintegrowane tylnym dyferencjałem. Takie rozwiązania jest bardzo popularne i wtstępuje w wielu samochodach, takich jak Volvo, Opel, VW, Skoda, Seat czy Saab. Coraz bardziej skomplikowane rozwiązania powodują większe ryzyko uszkodzenia elementów napędu oraz w tym przypadku powodują duże koszta napraw. W przypadku prostych dyferencjałów czy mostów olej ma głownie na celu zmniejszenie tarcia i obniżenie poziomu hałasu. W przypadku skomplikowanych rozwiązań często opartych o pompy oraz zawory sterujące brak wymian oleju może doprowadzić do uszkodzenia tych strategicznych elementów i utraty napędu dołączanego do przodu lub tyłu pojazdu.

W celu zapobiegania tym zjawiskom oferujemy wymianę oleju w większości podzespołów znajdujących się z napędach aut osobowych.  Wymieniamy oleje we wszystkich generacjach sprzęgieł haldex razem z filtrem (jeśli występuje) Dyferencjałach tylnych oraz przednich, skrzynkach rozdzielczych, kątowych, skrzynkach VTG oraz ATC.

Pamiętajmy że interwał wymian oleju w tych podzespołach to zazwyczaj 30-60 tysięcy kilometrów lub 3-4 lata. Warto dbać o regularne wymiany dlatego, że w rożnych elementach olej narażony jest często na dość duże oddziaływanie temperatury oraz podwyższone tarcie.

 

Galeria

Skrzynka ATC / VTG BMW

Dyferencjał tylny BMW

Dyferencjał przedni BMW

Haldex 4 generacji

Pompa sprzęgła Haldex

Haldex 4 gen

Heldex

Filtry Haldex